Telefoonnummer NCSC misbruikt voor telefonische spoofing en oplichting

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft berichten ontvangen dat haar telefoonnummer misbruikt wordt door kwaadwillenden in spoofing- en phishingcampagnes. Dit houdt in dat burgers via de telefoon zijn benaderd door iemand die zich voordoet als een medewerker van het NCSC.

Wat is spoofing

Spoofing wordt als middel ingezet bij phishingcampagnes. We spreken van spoofing wanneer iets of iemand probeert een valse identiteit aan te nemen en zich voor te doen als iets of iemand anders. Bij telefoonspoofing krijgt de persoon die wordt gebeld een ander telefoonnummer te zien dan het werkelijke nummer van de beller.

Phishing is een aanvalstechniek die door kwaadwillenden wordt gebruikt om gevoelige gegevens te ontfutselen. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar kan dus ook via telefoon, sms of WhatsApp plaatsvinden. De kwaadwillende heeft als doel om snel vertrouwen te winnen om vervolgens persoonlijke informatie afhandig te maken om deze te misbruiken. Je kunt hierbij denken aan bankgegevens, transactiebewijzen, boetes of inloggegevens.

Spoofing en phishing herkennen

  1. Wees voorzichtig met het beantwoorden van oproepen van onbekende nummers;
  2. Als je de telefoon opneemt en er wordt gevraagd om op een knop te drukken om de oproepen te stoppen, ga hier niet op in. Kwaadwillenden kunnen deze methode gebruiken om potentiële doelwitten te identificeren;
  3. Beantwoord geen vragen vanuit een onbekend nummer of onverwachte oproepen;
  4. Geef nooit persoonlijke informatie zoals rekeningnummers, Burgerservicenummers, meisjesnamen van moeders, wachtwoorden of andere identificerende informatie als je enigszins achterdochtig bent.
  5. Als je een oproep ontvangt van iemand die zegt een bedrijf of een overheidsinstantie te vertegenwoordigen en je twijfelt over de legitimiteit van beller, hang dan op en bel de organisatie terug. Dit kan via het openbaar bekende telefoonnummer dat te vinden is op officiële kanalen van het bedrijf of de overheidsinstantie. Zo kun je de authenticiteit van het verzoek te verifiëren. 
  6. Wees voorzichtig als je onmiddellijk onder druk wordt gezet om informatie te verstrekken. Dit is een indicatie van oplichting. 

Fraude melden

Heb je een verdachte telefoongesprek ontvangen? Of vermoed je fraude met jouw gegevens of bankzaken? Neem dan contact op met de fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk biedt slachtoffers een helpende hand door advies te geven en naar de juiste instantie te verwijzen. Op de website van de fraudehelpdesk vind je ook meer informatie over lopende en bekende fraudeacties. Ben je slachtoffer geworden van phishing, fraude of oplichting? Doe dan aangifte bij de politie.